چگونه همسر خود را آزار ندهیم

چگونه همسر خود را آزار ندهیم

ا
۱) او را با مشکلات و گرافتاری ها بمباران نکنیم:
آنها در محل کارشان با مشکلات و تنش های بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین دیگر حاضر نیستند وقتی به منزل می رسند دوباره وارد بحث و کجادله شوند. به طور کلی همه ما هنگامی که کلافه می شویم و یا به عبارت دیگر دچار بحران می شویم دو راه را در پیش رو داریم یا شروع به دعوا می کنیم یا از آن موقعیت فرار می کنیم. بنابراین وقتی شما همسرتان را با مسایل و مشکلات فراوان بمباران می کنید او مجبور به انتخاب یکی از این دوراه می شود. احتمالا بعد از آن که از دعوا و مجادله با شما خسته شد، راه دوم را بر می گزیند و از شما کناره گیری خواهد کرد.


۲) در مورد یک موضوع زیاد بحث نکنید:
اغلب اوقات، وقتی می خواهیم مساله و یا مشکلی را مطرج کنیم آن قدر در مورد آن بحث می کنیم که واقعا طرف مقابل به سوتوه می آید. نکته مهم این است که ما می توانیم منظورمان را تنها در یک جمله یا چند جمله بیان کرده و قضیه را تمام کنیم، ولی متاسفانه اغلب خانمها در موقع بروز مشکل، مسایل گذشته را نیز مطرح کرده و قضایا را بدتر و حادتر می کنند. بهتر است هر موقع گله و شکایتی از همسرتان داشتید آن را به آرامی و خیلی کوتاه مطرح کنید و در ابتدا به نقاط مثبت او توجه کنید تا راحت تر بتوانید به نتیجه مطلوب برسید. نکته قابل توجه دیگر این است که بیش از آن که صحبت کنید، به گفته های طرف مقابل گوش کنید. در ضمن این جمله را هیچ وقت فراموش نکنید که: بیشتر شنونده باشید و کمتر صحبت کنید تا کمتر دچار گرفتاری و ناراحتی شوید.


۳) در دعواها و مشاجرهای خانوادگی به این قوانین توجه کنید:
همه ما این جمله را شنیده ایم که در دعواها باید به طور منطقی عمل کنیم و خونسرد باشیم ولی چگونه؟ در هر دعوا و مجادله اگر به این قوانین عمل کنیم:
ـ کاملا مشخص کنید که دعوا بر سر چه موضوعی است.
ـ تنها پیرامون آن موضوع صحبت کنید.
ـ بهتر است در موقع دعوا دستان یکدیگر را بگیرید.
ـ به یکدیگر گوشه و کنایه نزنید.
ـ از لغت " تو " استفاده نکنید.
ـ به او ناسزا نگویید.
ـ از این جملات منفی استفاده نکنید: دیگه بریدم - تو داری مرا می کشی و....
ـ از سلاح قهر و سکوت استفاده نکنید.
ـ مشکلات تان را به صورت کاملا خصوصی مطرح کنید.
ـ به نشانه درک صحبت های طرف مقابل، گفته های او را تکرار کنید مثل: منظورت این بود که....
ـ سعی کنید هر دو طرف برنده میدان باشید.
ـ به او افتخار کنید و احترام بگذارید تا شوهرتان هم همین را با شما انجام دهد.


۴) او را سرزنش نکنید:
هنگامی که همسرتان را سرزنش می کنید، به نوعی می خواهید خود را آرام کنید. بهتر است یاد بگیرید مسوولیت اعمال خود را بپزیرید و آن را تغقصیر دیگران نیندازید. همواره سعی کنید از کلمات محبت آمیز استفاده کنید و به او احترام بگذارید، تنها در این صوریت است که می توانید با او به درستی ارتباط بر قرار کنید.


۵) با گفته های خود شخصیت او را به زیر سوال نبرید و او را تحقیر نکنید:
هنگامی که عصبانی و ناراحت هستید، اغلب دوست دارید با کسی دردل کنید و کمی سبک شوید، این افراد ممکن است دوستان و فامیل شما باشد، حتی در این شرایط نیز از همسرتان دفاع کنید و نقاط مثبت او را خاطر نشان کنید و به او افتخار کنید.
بنابراین ۴ مورد زیر در هر گفتگوی سالمی به چشم می خورد:
گوش دادن، درک کردن، تایید کردن و پاسخ دادن.
با گوش دادن، شما با نقطه نظرات همسرتان آشنا می شوید و به اصطلاح یک طرفه به قاضی نمی روید. با تکرار جملات می توانید به او نشان دهید او را کاملا درک می کنید و صمیمانه از ته قلب با او همدل هستید. در این حالت او گفته های شما را تایید کرده، بنابراین به طور ناخود آگاه سوء تفاهم ها از بین رفته و شما در یک جو کاملا شفاف و صمیمانه و به دور از لجبازی می توانید به او پاسخ دهید و مسایل را حل کنید. برای داشتن یک رابطه سالم روشهای بسیار زیادی وجود دارد که ما در اینجا فقط به چند مورد اشاره کردیم. از حالا به بعد این روشها را در زندگی زناشویی خود به کار ببرید، منتظر همسرتان نشوید و شاهد تاثیرات شگرف آن در زندگی خود باشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر