تيك وعلت آن

تيك وعلت آن

تصور اکثر افراد اين است که تيک ها نشانه اي از اضطراب و ناراحتي عصبي کودک هستند و حتي همان طور که گفته شد، بروز تيک ها را به وجود ناملايمات و ناراحتي هايي در درون خانواده يا مدرسه و محيط کودک نسبت مي دهند. اما واقعيت اين است که علي رغم اين که تيک ها ممکن است در موقعيت هاي اضطراب آور و پر استرس تشديد شوند، براي آنها بيشتر علل زيست شناختي مطرح است.
دخالت عوامل ژنتيک و وجود بار وراثتي در اين اختلالات مشاهده شده است. همچنين واسطه هاي شيميايي مختلفي به عنوان عوامل دخيل در بروز تيک ها شناسايي شده اند. حتي مشاهده شده است که برخي از انواع تيک ها به دنبال عفونت هاي خاصي ظاهر مي شوند، که دليلي براي دخالت سيستم ايمني بدن در بروز تيک ها است.
به هر حال آنچه مشخص است اين است که هر چند عوامل روان شناختي در تشديد تيک ها مؤثرند، اين عوامل زيست شناختي هستند که نقش مهمتري در پيدايش اين اختلال دارند و شواهدي از اين که استرس يا اضطراب باعث به وجود آمدن تيک ها شوند، وجود ندارد.
شدت تيک ها در طول زمان ممکن است ثابت باشد، يا به طور متناوب نوسان داشته باشد.

دورنماي تيک؛ آيا راه چاره اي وجود دارد؟

اکثر تيک هايي که تازه آغاز شده اند، مسير محدود و گذرايي دارند و به سمت اختلال جدي تري پيش نمي روند و حداکثر در طي دوره هاي استرس آور عود مي کنند. اما معدودي از تيک ها نيز بيش از يک سال طول کشيده و يا ندرتاً به سمت اختلال توره پيشرفت مي کنند.
تيک هايي که به تازگي آغاز شده اند، اغلب نياز به درمان ندارند. توصيه مناسب به والدين و اطرافيان کودک مبتلا به تيک اين است که توجهي به تيک ها نداشته باشند، چرا که تمرکز روي تيک، باعث تشديد آن مي شود. البته واضح است که چنانچه همين تيک ها نيز با ايجاد اختلال در عملکرد معمول تحصيلي يا ارتباطي کودک همراه باشد يا باعث ناراحتي هاي هيجاني در کودک شده باشند، نياز به ارزيابي و معاينات عصبي دقيق و انجام مداخلات دارويي و غيردارويي مقتضي توسط پزشک متخصص دارند.
در مواردي که تيک ها بيش از يک سال طول کشيده باشند، عواملي مثل شدت و تواتر تيک، ميزان اختلال ايجاد شده در عملکرد تحصيلي و ارتباطي کودک، مشکلات اجتماعي ايجاد شده براي وي و تأثيرات هيجاني تيک در کودک، مشخص کننده نوع مداخلات دارويي و غيردارويي تخصصي مؤثر مي باشد و نهايتاً در موارد نادري که اختلال توره تشخيص داده مي شود، همواره مداخلات دارويي و غيردارويي براي درمان کودک لازم خواهد بود.
در مجموع تيک ها از اختلالات نسبتاً شايع روان پزشکي کودک و نوجوان هستند و با توجه به نگرش هاي غلط و تصورات اشتباهي که عموم مردم بخصوص در مورد علت اين اختلال دارند، شايد خانواده ها چندان تمايلي به مراجعه جهت درمان اين اختلال در کودک خود نداشته باشند و ضروري است که همه به ابعاد زيست شناختي اين اختلال آشنا باشند تا با مراجعه سريع و شروع به موقع مداخلات درماني لازم، از ايجاد مشکلات عملکردي و هيجاني مهمتر در کودکان و نوجوانان مبتلا پيشگيري شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر