بحث آیا خانمها و آقایان میتوانند تنها دوست یکدیگر باشند؟

بحث آیا خانمها و آقایان میتوانند تنها دوست یکدیگر باشند؟

تا کنون در يک چنين ارتباطي قرار گرفته ايد؟ آيا تا حالا شده که با جنس مخالف فقط يک دوستي معمولي داشته باشيد؟ اگر هم يک چنين تجربه اي را نداشته ايد....خوب....بياييد در مورد آن فکر کنيم: "آيا امکان دارد که يک زن و يک مرد بدون برقراري هيچ گونه رابطه رمانتيکي، فقط با هم دوست باشند؟"

هزاران مطالعه و تحقيق مختلف انجام گرفته و پژوهشگران در حال تحليل اين امر هستند که رابطه دوستي ميان جنس هاي مخالف امکان پذير هست يا خير. همچنين مصاحبه هاي بيشماري نيز با خانم ها و آقايون انجام پذيرفته و نظر آنها را در مورد اين امر جويا شده اند. به هر حال درطي اين گفتگوها، هم شاهد نظريات مثبت بوده ايم هم منفي.

براي بيشتر خانم ها و آقايون ارتباط با جنس مخالف در حيطه دوستي جذابيت دارد، اما غير ممکن است. اغلب افراد معتقدند که: "به هر حال کار به جاهاي باريک کشيده ميشود." منظور آنها اين است که ارتباط به صورت ناخواسته، رمانتيک مي شود. براي يک زن و يک مرد بسيار دشوار است که بتوانند يک دوستي افلاطوني را دنبال کنند. به طور طبيعي، احساسات و عواطف وارد رابطه شده و يکي از طرفين مالکيت طلبي را آغاز نموده و حسادت ورزي شروع مي شود. آيا مي توانيد در حاليکه با او خوشگذراني مي کنيد، زماني را در کنار هم مي گذرانيد، و با هم فعاليت هاي مشابهي را انجام مي دهيد، جلوي شهوتتان را بگيريد ؟ احتمالاً نه؛ به هر حال با توجه به تمام داستان هاي عاشقانه اي که در فيلم ها، و کتاب ها مي بينيم و مي خوانيم، کمتر اتفاق مي افتد که دوستي زن و مرد تداوم داشته و ساده باقي بماند. تا کنون چند داستان را ميتوانيد تجسم کنيد که در آن دوستي يک زن و مرد به سادگي ادامه داشته و هيچ اتفاق عاشقانه اي در آن به وقوع نپيوسته؟

مشکل ديگري که مطرح مي شود اين است که اگر زن و مرد متاهل باشند، به طور حتم همسرشان تمايلي ندارند که شريک زندگيشان يک دوست صميمي از جنس مخالف خود داشته باشد به ويژه اگر مدت زمان زيادي را نيز با هم صرف کنند. نظر همسر شما در اين زمينه چيست؟ .... ؟؟؟ .... با هم به خواندن اين مقاله ادامه دهيد.... احتمالاً نظرش تغيير مي کند....

از سوي ديگر، افرادي نيز هستند که از اين سؤال تعجب کرده و با صراحت تمام اظهار مي دارند: البته که آنها مي توانند با هم باشند، چرا که نه؟! اين افراد گرايشات رمانتيک روابط دوستانه ميان زن و مرد را غير عادي مي دانند و آن را به طور کلي رد مي کنند. يکي از همين آقايون مي گويد: "صميمي ترين دوست من يک خانم است و من هرگز به فکر برقراري ارتباط رمانتيک با او نيفتاده ام." خانم هايي هم که طرفدار اين نوع روابط هستند، مي گويند: "من با آقايون خيلي راحت تر از خانم ها مي توانم ارتباط برقرار کنم، ما با هم ورزش مي کنيم و اوقات خوشي را سپري مي نماييم."

در تحقيقات غيررسمي در مورد افرادي که با جنس مخالف "فقط دوست" هستند، اظهارات مثبتي بدست آمده است. اغلب مردها اظهار مي دارند که در روابط دوستانه خود با خانم ها مهرباني زيادي را دريافت مي کنند، امري که در روابط مردانه کمتر قابل دسترسي مي باشد. برخي از آقايون در اين زمينه اظهار مي دارند که: "من مجبور نيستم که در مقابل يک خانم قدرت نمايي و زورآزمايي کنم و به راحتي مي توانم نقاط ضعفم را با او در ميان بگذارم، آنها با وجود اطلاع از کليه ضعف، باز هم ما را ميپذيرند." خانم ها هم در مورد دوستان معمولي مرد خود اينطور نظر مي دهند که: "او يک معيار مناسب براي آشنايي با خصوصيات مردانه است، امري که ما از دوستان مونث خود نمي توانيم دريافت کنيم."

خيلي جالب است که خانم ها به اندازه آقايون نسبت به دوستان جنس مخالف خود احساس صميميت نمي کنند. حتي خانم هايي که در ميان دوستان صميمي خود آقايون را هم دارند، اما يک سري محدوديت هاي کاملاً روشن را در مورد ارتباطات خود با آنها تعيين مي نمايند. خانم ها معتقدند: "من اوقات خوشي را با دوستان پسرم سپري مي کنم، آنها مي توانند در مورد برخي از مسائل حامي و کمک رسان باشند، اما جاي دوستان دخترمان را نمي گيرند، من هيچ گاه آنطور که با دوستان دخترم در مورد مسائل مختلف صحبت مي کنم، نمي توانم با دوستان پسرم صحبت کنم." به نظر مي رسد که بازدهي روابط با جنس مخالف براي آقايون بيش از خانم هاست؛ اما اين امر در تمام شرايط صحت پيدا نمي کند. خانم ها هم در کنار آقايون احساس تنوع بيشتري مي کنند.

حالا با وجود تمام اين حرف ها مي توانيم به اين نتيجه برسيم که پاسخ به سؤال: آيا زن و مرد مي توانند فقط با هم دوست باشند، بله است؟

تعداد انگشت شماري از روابط به اين سادگي ادامه پيدا مي کنند. پاسخ حقيقي سؤال اين است که "بستگي دارد"، خوب حالا مي خواهيد حاشيه را کنار بگذاريم و لپ مطلب را برايتان روشن کنيم: اين روابط به چه چيزي بستگي دارند؟ آنها به اين امر بستگي دارند که هر يک از طرفين ارتباط تا چه اندازه قصد رشد کردن و رسيدن به کمال را دارند. در اين نوع روابط چه خانم ها و چه آقايون، بايد مواردي را در نظر بگيرند که شايد در روابط با جنس مخالف کمتر به آن فکر مي شود. يک دوست مؤنث براي يک مرد صرفاً بايد به عنوان فردي حساب شود که او مي تواند احساساتش را راحت تر با او در ميان بگذارد، با مهر و محبت بيشتري با او رفتار کند، و وجهه آسيب پذير او را بپذيرد. يعني دقيقاً کارهايي که يک مرد در کنار دوستان مذکر خود نمي تواند انجام دهد. يک دوست مذکر هم براي خانم به منزله شخصي است که مي تواند به راحتي در کنار او استقلال، و جنبه خشن و منطقي خود را بيشتر تجربه کند، وجوهي که تجربه آنها با جنس مونث کمي دشوار است.

بهتر است به دنبال جواب "بله" يا "نه" براي اين سؤال نباشيم. بايد در يک چنين رابطه اي قرار بگيريم تا بتوانيم بله يا خير آنرا تعيين کنيم. خانم ها و آقايون مي توانند از دوستي با يکديگر لذت ببرند، اما نه به همان اندازه اي که با افراد همجنس خود ارتباط برقرار مي کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر