ترک سیگار





شما هم می توانید سیگار را ترک کنید

درباره روش های ترک سیگار می توانید از این کتابچه کمک بگیرید. این کتابچه در مورد بهترین روش های ترک سیگار توضیحاتی داده و اطلاعات ارائه شده بر پایه پژوهش های علمی می باشد و شما با مطالعه این کتابچه بهترین فرصت را برای ترک سیگار پیدا خواهید کرد.
اگر سعی کرده باشید سیگار را ترک کنید می دانید که چقدر دشوار است، ترک کردن سیگار مشکل است زیرا نیکوتین یک ماده اعتیادآور است. ترک کردن سخت است و معمولا مردم قبل از ترک نهایی دو یا سه بار یا حتی بیشتر تلاش ناموفق جهت ترک آن داشته اند.
ترک کردن سیگار یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید انجام دهید زیرا: زندگی بهتر و طولانی تری خواهید داشت، خطر بروز حمله قلبی، سکته مغزی، سرطان و سایر بیماریها در شما کاهش می یابد، اگر باردار هستید، ترک سیگار شانس شما را برای داشتن یک نوزاد سالم افزایش می دهد، افرادی که با شما زندگی می کنند مخصوصا فرزندانتان سالم تر خواهند بود، شما پول بیشتری برای خرید چیزهایی به غیر از سیگار خواهید داشت.
5 نکته به ترک دائمی شما کمک خواهد کرد و اگر تمام نکات را رعایت کنید، بیشتری شانس را برای موفقیت خواهید داشت: 1 – آماده شدن 2 – حمایت شدن 3 – آموختن مهارتها و رفتارهای جدید 4 – استفاده صحیح از دارو 5 – آماده بودن برای عود یا بازگشت مجدد در شرایط دشوار



1 – آماده شدن: تاریخی را برای ترک تعیین کنید و محیط اطرافتان را تغییر دهید و خود را از هرچه سیگار و سیگاری در خانهف ماشین و محل کارتان هست خلاص کنید. تلاش های قبلی تان را برای ترک کردن، مرور و بررسی کنید. درباره چیزهایی که نتیجه بخش بوده و چیزهایی که عملی نبوده است بیاندیشید. یکباره ترک کنید، سیگار نکشید حتی یک پک.
–2 تشویق و حمایت شدن: اگر به شما کمک شود بهترین شانس را برای موفقیت خواهید داشت. به خانواده، دوستان و همکارانتان بگویید که قصد دارید ترک کنید و به حمایت آنها احتیاج دارید و از آنها بخواهید که در نزد شما سیگار نکشند. با کسانی که به سلامتی شما اهمیت می دهند صحبت کنید مثل مشاور، روان شناس و پزشک از مشاوره تلفنی ، فردی، گروهی استفاده کنید.
3 – آموختن مهارتها و رفتارهای جدید: سعی کنید به خاطر این که هوس سیگار کشیدن نکنید خود را با چیزی سرگرم کنید. پیاده روی کنید، یا به کاری مشغول شوید. هنگامی که اولین تلاش را کردید جریان زندگی تان را تغییر دهید. از روش های متفاوتی برای کارهای روزانه استفاده کنید به جای قهوه، چای بنوشید، صبحانه خود را در مکان جدیدی بخورید، از فعالیت هایی که فشارهای روحیتان را کاهش می دهد استفاده کنید، با آب داغ حمام بگیرید و... برای چیزهای لذت بخشی که می توان هر روز انجام داد برنام ریزی کنید. به میزان زیادی آب و مایعات بنوشید.
4 – دارودرمانی: داروها می توانند به ترک سیگار کمک کرده و تمایل شما را به سیگار کشیدن کاهش دهند. آدامس نیکوتین موجود در تمامی داروخانه ها، چسب نیکوتین با تجویز پزشک، اسپری بینی نیکوتین با تجویز پزشک. داروها شانس شما را برای ترک سیگار حدود دو برابر افزایش می دهند. برای هر شخصی که به ترک سیگار اقدام می نماید ممکن است یکی از داروهای فوق نسبت به سایر انواع مفیدتر واقع شود. اگر باردار بوده یا قصد باردار شدن دارید، زیر 18 سال هستید یا کمتر از 10 نخ سیگار می کشید یا زیر نظر پزشک قرار دارید با پزشک و یا با دیگر افراد مربوطه قبل از استفاده از داروها مشورت نمایید.
5 – آماده بودن برای بازگشت یا عود در شرایط دشوار: بیشترین زمان عود در ظرف سه ماهه اول بعد از ترک اتفاق می افتد. اگر دوباره کشیدن سیگار را شروع کرده اید ناامید و دلسرد نشوید. به خاطر داشته باشید اغلب افراد قبل از ترک نهایی چندین بار برای ترک تلاش می کنند. در اینجا موقعیت های حساسی وجود دارند که باید مراقب آن باشیم. از نوشیدن الکل خودداری کنید. نوشیدن مشروبات الکلی امکان موفقیت تان را کاهش می دهد. اگر در اطرافتان سیگار کشیده شود می تواند شما را وسوسه کند، بسیاری از افراد سیگاری موقعی که ترک می کنند وزنشان تقریبا پنج کیلو افزایش می یابد. یک غذای سالم بخورید و فعال باشید و اجازه ندهید افزایش وزنتان شما را از هدف اصلی تان دور کند و راههای زیادی برای بهبود افسردگی به غیر از سیگار وجود دارد.
با مطالعه این کتابچه یاد می گیرید چگونه بر هوس های خود غلبه کرده و سیگار را ترک کنید. هرکس می تواند سیگار را ترک کند. شرایط یا وضعیت شما می تواند دلایل خوبی برای ترک کردن باشد.

تهیه و تنظیم: دکتر حسین تقدیسی




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر