محكومان به پرداخت مهريه چگونه از زندان خلاص مي‌شوند؟

محكومان به پرداخت مهريه چگونه از زندان خلاص مي‌شوند؟
زندانيان مهريه در پيك نيك‌
جام جم آنلاين: در مطلب هفته گذشته به اين مساله اشاره شد كه پس از آن‌كه حكم مهريه از سوي دادگاه صادر و به تاييد دادگاه تجديد نظر رسيد، مراحل ديگري همچون صدور اجراييه طي مي‌شود و در پايان اين مراحل اگر مرد حاضر به پرداخت مهريه نشود، زن مي‌تواند با دريافت حكم جلب، همسر خود را از طريق قانون دستگير و به زندان بيندازد.
در مطلب اين هفته به مراحلي اشاره مي‌كنيم كه مردان پس از دستگيري و رفتن به زندان با آن مواجه مي‌شوند.

مهريه آخرين سلاح زنان در مبارزه خانوادگي است و استفاده از آن، زنان را در شرايط خاصي قرار مي‌دهد و بهره برداري از آن درست مانند سربازي است كه آخرين گلوله خود را شليك كرده باشد و ديگر تيري براي شليك نداشته باشد و از اين پس بايد دست خالي بجنگد.

به همه زنان توصيه مي‌شود اگر قرار است از اين سلاح استفاده كنند، حتما به شكلي درست و بموقع از آن استفاده كنند و اين مساله را در نظر داشته باشند كه ورود به اين مسير، بسادگي خواندن چند مقاله در روزنامه نيست!

برخلاف تصور برخي زن‌ها مبني بر اين‌كه مهريه بسادگي قابل وصول است؛ بايد به اين نكته اشاره كرد كه اگر در زمان عقد يا در شرايطي كه مورد توافق دو طرف باشد مهريه پرداخت يا دريافت نشود، دريافت مهريه حتي با زندان انداختن مرد نيز مستلزم دوندگي‌هاي فراوان و تلاش زياد است و تازه با به زندان افتادن مرد هم بايد مسيري طولاني طي شود تا زنان به مهريه خود برسند.

اگر زنان تصور ‌كنند مي‌توانند پس از دريافت مهريه با يك معذرت‌خواهي ساده به سر زندگي خود بازگردند، سخت در اشتباه هستند. تجربه نشان داده در بيشتر اختلاف‌هاي خانوادگي حتي در شرايطي كه مرد مقصر است پس از به زندان افتادن مرد ديگر امكان صلح و سازش وجود ندارد و به دليل دلخوري پيش آمده بيشتر مردان نه تنها تمايلي به زندگي مشترك نشان نمي‌دهند، بلكه پس از پرداخت مهريه ديگر خود را صاحب اصلي بازي مي‌دانند و با طرح شكايت‌هايي مانند تمكين و دادخواست ازدواج مجدد وارد مسيري مي‌شوند كه به انتقام‌گيري و تلافي كردن اقدام طرف مقابل منتهي مي‌شود.

به همين دليل، توصيه مي‌شود زنان تنها در شرايطي به سراغ اجرا گذاشتن مهريه و دريافت آن بروند كه درباره طلاق و پايان زندگي مشترك به نتيجه مشخصي رسيده باشند. البته در ميان زناني كه براي دريافت مهريه به سراغ قانون مي‌آيند هم درصد اندكي از افراد وجود دارند كه بدون هيچ عذر و دليل موجهي مهريه خود را اجرا مي‌گذارند و از اين كار هدف‌هايي كاملا مادي را دنبال و اصطلاحا قصد كاسبي دارند، اما نبايد از ياد برد كه گروه زيادي از زنان براي رهايي از زندگي سخت و به دست آوردن طلاق يا متنبه كردن همسر خود به اجرا گذاشتن مهريه اقدام مي‌كنند و در بيشتر مواقع زنان درباره مهريه هدف انتقامگيرانه دارند و الا نه دريافت يك سكه در ماه مي‌تواند مشكلي را حل كند و نه اين كار به وقت و انرژي‌اي كه صرف مي‌شود. مي‌ارزد.

زندان آسان‌

مرداني كه به دليل ناتواني در پرداخت مهريه دستگير و از سوي كلانتري عازم زندان مي‌شوند، پس از ورود به زندان طي چند ساعت براي آنها در زندان پرونده تشكيل مي‌شود. عكسبرداري، دريافت اثر انگشت و پر كردن فرم اطلاعات شخصي بخشي از مراحلي است كه مردان طي مي‌كنند و پس از معاينات پزشكي و طي كردن يك شب در قرنطينه، روز بعد عازم بخش اصلي زندان مي‌شوند. در هر زندان معمولا چند اندرزگاه وجود دارد.

اندرزگاه ساختماني چند طبقه است كه بخشي از زندانيان در آن نگهداري مي‌شوند. هر اندرزگاه از چند سالن و هر سالن از چند اتاق تشكيل مي‌شود كه در داخل اين سالن‌ها و اتاق‌ها زندانيان نگهداري مي‌شوند.

در طول سال‌هاي گذشته با سياست‌هاي جديد رئيس قوه قضاييه شرايط خاصي بر زندان‌ها حاكم شده است. در نتيجه اين سياست‌ها در زندان ديگر بر تن هيچ كس از آن نوع لباس‌هاي خاكستري كه روي آن ترازو نقش بسته، نيست. تا چند سال پيش زندانيان بايد با دمپايي به دادگاه مي‌آمدند، اما ديگر اين مساله هم منتفي شده و زندانيان منهاي موارد بسيار خاص با لباس دلخواه خود به زندان مي‌آيند.

بخش مهم ديگر برنامه آيت‌الله شاهرودي اعمال سياست تفكيك زندانيان است. ورودي زندان‌ها در ايران آنقدر رقم بالايي است كه باعث نگراني مسوولان قوه قضاييه شده و آنها را به سمت تدوين قوانين موسوم به زندان زدايي سوق داده است. اما همه افرادي كه به زندان مي‌آيند مجرم نيستند و دليلي ندارد در زندان در شرايطي قرار بگيرند كه با همنشيني با مجرمان خطرناك به مسائل مختلف آلوده شوند.

به همين دليل، زندانيان مهريه، نفقه، چك و ديه به محض ورود به زندان در سالن‌ها و اتاق‌هايي قرار مي‌گيرند كه در آن با افرادي مشابه خود هم اتاق مي‌شوند. جالب است بدانيد در زندان به جرم‌هاي مختلف اسامي گوناگون اطلاق مي‌شود.

مثلا فردي كه به جرم كلاهبرداري به زندان آمده، در مقابل اين سوال كه: واسه چي گرفتنت؟ مي‌گويد: كلاه. زندانيان حرفه‌اي براي افرادي هم كه به دليل مهريه و نفقه به زندان مي‌آيند اسم جالبي را اطلاق مي‌كنند و مي‌گويند: اين اشي مشيه! علت انتخاب اين نام اين است كه خلافكارها و زندانيان سابقه‌دار معتقدند حضور افرادي به جرم مهريه در زندان اعتبار و اهميت زندان و اساسا حبس را خدشه دار مي‌كند و در مقابل جرمي مانند سرقت مسلحانه يا قاچاق مواد مخدر و قتل، مهريه و نفقه حكم اشي مشي را دارند!

البته گاهي در زندان‌هايي كه افراد ناتوان از پرداخت مهريه نگهداري مي‌شوند، مجرماني كه به دليل قتل
غير عمد، قاچاق و جعل هم به زندان افتاده‌اند، حضور دارند. اما مسائلي همچون حضور طولاني مدت در زندان، اميدواري براي دريافت عفو و شخصيت فردي زنداني سبب مي‌شود اين افراد جزو زندانيان خطرناك محسوب نشوند.

در زندان به هر زنداني 3 وعده غذا داده مي‌شود. زندانيان سهميه چاي، صابون و تايد هم دارند كه البته كيفيت چندان بالايي ندارد اما هر زنداني مي‌تواند از فروشگاه زندان هرچه مي‌خواهد از انواع خوراكي تا غذاي گرم تهيه كند. البته داشتن پول در زندان ممنوع است و هر زنداني پس از ورود، پولي را كه به همراه دارد، داخل يك حساب اعتباري واريز و كارتي دريافت مي‌كند كه تنها با آن امكان خريد دارد.

زناني كه تصور مي‌كنند با انداختن همسر خود به زندان مي‌توانند او را متنبه كنند و با تحت فشار قرار دادن او كاري كنند كه مرد به هر طريقي شده مهريه را تامين و به آنها بپردازد، بايد از اين نكته مطلع باشند شرايطي كه در زندان در انتظار مردان محكوم به پرداخت مهريه است؛ به هيچ وجه به آنچه چنين زناني در فيلم‌هايي مانند پاپيون، فرار از آلكاتراز و بازداشگاه شماره 17 ديده‌اند شباهتي ندارد و بسيار بسيار ساده‌تر از شرايطي است كه مردان حتي در يك پادگان معمولي و در دوران خدمت تجربه مي‌كنند.

حتي زندانياني كه به جرم‌هاي سنگيني همچون كلاهبرداري كلان و نيز سرقت مسلحانه دستگير مي‌شوند، مراحل بازجويي فني خود را در جاي ديگري طي مي‌كنند و در زندان تحت‌الحفظ هستند. در اين محيط به بيشتر مردان اصلا سخت نمي‌گذرد و آنها در كمال خوشي و خرمي، در صورتي كه آدم‌هايي تنبل باشند مي‌توانند ساعت‌ها استراحت كنند و از تلويزيون‌هاي موجود در اتاق‌ها استفاده كنند و در صورتي هم كه اهل مطالعه، ورزش و فعاليت‌هاي هنري باشند، براي تمام آنها زمينه‌هاي لازم براي فعاليت وجود دارد.

البته در زندان مساله‌اي مانند مواد مخدر هم وجود دارد كه بعد از ورود، مرداني كه اعتياد داشته باشند، بسادگي افرادي به سراغ آنها مي‌آيند و پيشنهاد خريد مواد به آنها مي‌دهند اما توصيه مي‌شود اگر مردان معتاد به زندان مي‌روند، با اعلام اين مساله در زمان پذيرش، به بندهاي ويژه معتادان بروند تا از اين فرصت براي ترك اعتياد هم استفاده كنند زيرا در صورت دستگير شدن در زندان هنگام استفاده از مواد مخدر و يا نگهداري مواد مخدر - كه بارها نيز اتفاق مي‌افتد مجازارت‌هاي ديگري علاوه بر پرداخت مهريه در انتظار آنها خواهد بود.

چرا زندان به محكومان مهريه سخت نمي‌گيرد؟

شايد براي خيلي از خانم‌هايي كه به اميد دريافت مهريه همسر خود را به زندان مي‌اندازند، اين سوال پيش بيايد كه چرا بايد زندان چنين محيط خوب و آرامي براي نگهداري مردان محكوم به پرداخت مهريه باشد و چرا مانند فيلم‌هاي سينمايي خارجي، قانون بر تن اين مردان لباس راه راه نمي‌كند و از پاي آنها وزنه آويزان نمي‌كند و مردان را بيگاري نمي‌برد تا به پرداخت مهريه آن هم به هر شكلي وادار شوند؟ پاسخ به اين پرسش بسيار ساده است: زندان محيط خاصي است و هر نوع مشكل و مساله‌اي مي‌تواند در آن گسترش پيدا كند و از سوي ديگر هر مشكل و مساله‌اي كه براي مرد در طول مدت نگهداري در زندان رخ دهد، مسووليت سنگيني به عهده زندان است.

از سوي ديگر قرار نيست افراد به دليل اشتباهي كه در دوران عقد مرتكب شده‌اند، با حضور در زندان آينده خود را نيز از دست بدهند و به مسائل و آلودگي‌هاي ديگر مبتلا شوند. به همين دليل، زندان با قوانين خاص خود تلاش مي‌كند با آرام و سالم نگه داشتن اين محيط مانع بروز مشكلات ديگر براي زنداني شود اما اگر زنداني بخواهد در اين محيط مرتكب خلاف شود و قوانين زندان را زير پا بگذارد بايد منتظر برخورد قانوني باشد ولي افرادي كه كاري به كار ديگران ندارند، بدون كوچك‌ترين مشكلي اين دوره را پشت سر خواهند گذاشت.

درخصوص شرايط زندان در مطلب مفصلي با عنوان خاطرات زندان در آينده بيشتر خواهيد خواند، اما از آنجا كه افراد مختلفي با شرايط شغلي، اجتماعي، اقتصادي و... وارد زندان مي‌شوند، اين افراد در زندان كارهاي خاصي انجام مي‌دهند.

بد نيست بدانيد مردان پس از ورود به اين محيط چه فعاليت‌هايي انجام مي‌دهند. يكي از اين فعاليت‌ها كه درباره بيشتر زندانيان عموميت دارد، تلاش براي خروج از زندان است. زندان براي همه زندانيان امكان استفاده از حقي به نام مرخصي را فراهم كرده كه درباره زندانياني كه دوران محكوميت خود را سپري مي‌كنند شكلي ديگر دارد؛ اما درباره زندانيان مهريه و نفقه كه هنوز حكمي براي آنها صادر نشده، استفاده از مرخصي به اين شكل است كه اين افراد بايد حداقل به مدت 2 ماه در زندان بمانند.

در صورتي كه در طول اين 2 ماه در زندان مرتكب خلاف خاصي نشده باشند، با اجازه قاضي ناظر زندان كه در بخشي به نام دادياري در همان زندان مستقر است، در قبال ارائه وثيقه و توقيف آن مي‌توانند به مدت 10 روز، 20 روز و يا يك ماه مرخصي بگيرند و از زندان خارج شوند.

اعطاي مرخصي در ايامي مانند: عاشورا و تاسوعا و ايام نوروز نيز بيش از ديگر ايام است اما اگر همسر فردي متوجه شود كه شوهرش به مرخصي آمده، مي‌تواند با مراجعه به زندان و طرح اين مساله كه همسرش در خارج از زندان براي او مشكل ايجاد كرده و حضور او در خارج از زندان باعث مي‌شود وي نتواند به حقوق قانوني خود برسد و از بلاتكليفي نجات پيدا كند، مانع تمديد مرخصي مرد شود.

شيوه تمديد مرخصي نيز اينگونه است كه در همان روز مرخصي، به زنداني گفته مي‌شود در تاريخ خاصي براي تمديد مرخصي‌اش مراجعه كند. پس از مراجعه زنداني در صورتي كه مشكل خاصي وجود نداشته باشد مرخصي او تمديد مي‌شود اما در صورتي كه همسر مرد مراجعه كند و حرف‌هاي او مورد پذيرش داديار زندان قرار گرفته باشد، مرد به همان اتاقي كه دوران محكوميت خود را سپري كرده بود منتقل مي‌شود. اگر هم فرد براي تمديد مرخصي خود مراجعه نكند، حضور نيافتن او به معناي فرار از زندان است و اين خود جرمي است كه مجازات دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر