تيپ‌شناسي افراد قبل از ازدواج

تيپ‌شناسي افراد قبل از ازدواج / هوش هيجاني را در دوران نامزدي محک بزنيد




به گزارش باشگاه جواني برنا، دکتر سيما فردوسي روانشناس و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، در همايش سراسري ازدواج و جوانان با اشاره به اينکه دوران آشنايي تا ازدواج براي جوانان فرصت مناسبي براي شناختن شخصيت طرف مقابلشان است درباره تيپ هاي مختلف شخصيتي اظهار داشت: روانشناسان معمولا افراد را در 2 تيپ دسته بندي مي کنند؛ تيپ A و تيپ B. معمولا افرادي که جزو تيپ A هستند افرادي عجول و هيجاني اند. اين افراد معمولا احساساتشان را زود بروز مي دهند و گاهي حتي موجبات درگيري با ديگران را فراهم مي کنند. اين تيپ آدمها در ادرات و سازمانها افرادي محبوب به حساب مي آيند. چرا که معمولا کارها را سريع و زودتر از موعد مقرر انجام مي دهند. اين افراد به دليل مشغله زيادي که دارند معمولا دچار استرس مي شوند و احتمال دچار شدن به بيماريهاي قلبي در اين افراد بالاست.
وي در همين زمينه اضافه کرد: از سوي ديگر افرادي که داراي شخصيت تيپ B هستند انسان هايي خونسردند که جمله معروفشان" نگران نباشيد، انجام مي دهم" است. البته کارهايي که به آنها محول مي شود حتما انجام مي دهند اما در دقيقه 90 و شايد در وقت اضافه!
سيما فردوسي با تاکيد بر اين موضوع که اکثر افراد ممکن است ويژگي هاي هر دو تيپ را داشته باشند، افزود: ميزان برجسته بودن يک خصوصيت ميان اين افراد مي تواند متفاوت باشد. يعني افرادي که تيپ AB هستند، خصوصيات A و B را با هم دارند ولي خصوصيات A بر B غلبه دارد. و برعکس اين تيپ، شخصيت هاي BA مي باشند که ويژگي هاي تيپ B در اين گروه غلبه دارد.
عضو هيت علمي دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به مشکلاتي که ميان دو نفر با تيپ هاي متفاوت ممکن است بوجود بيايد، افزود: اگر طرف شما فردي درون گرا يا تيپ B است، نبايد انتظار داشته باشيد بعد از ازدواج هر روز براي شما ابراز احساسات کند و بگويد بي تو فصل بهار براي من خزان است... چرا که اين جور ابراز احساسات اصلا در انسانهاي درون گرا يافت نمي شود چون اين تيپ آدم ها شخصيت رمانتيکي ندارند آنها معمولا آدم هايي هستند که کم حرف مي زنند، کمتر با ديگران ارتباط برقرار مي کنند و بيشتر فکر مي کنند.
فردوسي در توضيح اين مطلب افزود: مثلا يک شخصيت تيپ A ممکن است برنامه روز جمعه اش اين باشد "صبح کوه، بعد موسيقي، ناهار، ديدن دوستان، و در نهايت تماشاي تئاتر. اما در صورتي که همسر اين فرد داراي شخصيتي با تيپ B باشد، وقتي از او بپرسيد روز جمعه چه کار مي کنيد، مي گويد چون در طول هفته خسته مي شوم دوست دارم فقط بخوابم در نهايت اگر حوصله داشتم بعد از ظهر يک دوري توي پارک سر کوچه مي زنم.
اين کارشناس علوم اجتماعي تاکيد کرد: اين تفاوت در نوع نگاه و شخصيت باعث مي شود بسياري از جوانان همان ابتداي زندگي با هم دچار مشکل شوند و وقتي از آنها مي پرسيم مشکلتان چيست مي گويند نمي دانيم حرف همديگر را متوجه نمي شويم.

به گزارش برنا، دکتر فردوسي با تاکيد بر اين که اين تفاوت در شخصيت و عدم ابراز احساسات دليلي براي دوست نداشتن شخص مقابل نيست، خاطرنشان کرد: شخصيت هاي درون گرا يا تيپ B اصلا در شخصيتشان نيست شعر بسرايند و يا ابراز احساسات کنند شما بايد خودتان از همان اول تصميمتان را بگيرد و انتظارتان را مشخص کنيد اگر او تيپ A و يا تيپ B است همانطور او را بپذيريد. همچنين به اين فکر نکنيد خودم تغييرش مي دهم. ممکن است بعضي خصوصيات تيپ ها به هم منتقل شود اما انتظار نداشته باشيد A تبديل به B شود و برعکس.
اين کارشناس در ادامه گفت: فرصت ها را غنيمت بشماريد سعي کنيد در دوران آشنايي متوجه شويد طرف شما چقدر به شما اعتماد دارد. مثلا فردي که دائما مي پرسد کجا بودي؟ با کي بودي؟ چي خوردي؟ خانه فلاني رفتي؟ عکس انداختي؟ چي پوشيدي؟ مطمئنا آدم قابل اعتمادي نيست در حالي که اساس ازدواج برپايه اعتماد صورت مي گيرد. همچنين در طرفتان به دنبال ثبات بگرديد مثلا آدمي که عصباني مي شود و در عصبانيت فحش رکيک مي دهد و بعد با يک معذرت خواهي مي خواهد سر و ته قضيه را هم بياورد آدم با ثباتي نيست. رفتار اين جور افراد قابل توجيه نيست. هر چقدر هم که دوستش داشته باشيد رفتارش مورد پذيرش نيست. ذره اي اجازه ندهيد کسي در دوران آشنايي به شما بي احترامي کند فردي که در دوران آشنايي بي احترامي مي کند و فحش مي دهد، حال و روزش بعد از ازدواج کاملا مشخص است!
اين روانشناس در پايان با تاکيد بر شناسايي هوش هيجاني افراد در دوران آشنايي تصريح کرد: منظور ما از هوش هيجاني اين است که آيا افراد مي توانند خود را جاي ديگران بگذارند و از دريچه نگاه آنها به زندگي نگاه کنند؟ آيا مي توانند احساسات ديگران را درک کنند؟ و بطور کلي قدرت همدلي با ديگران را دارند؟ جوانان قبل از ازدواج بايد در جهت ارزيابي هوش هيجاني طرف مقابلتان تلاش کنند.
وي ادامه داد: متاسفانه در بعضي اوقات به دليل اينکه يکي از زوجين داراي هوش هيجاني است و ديگري اصلا هوش هيجاني ندارد مشکلاتي براي آنکه هوش هيجاني دارد، رقم مي خورد چرا که او هميشه تلاش مي کند طرف مقابلش را درک کند در صورتي فرد مقابل اصلا هوش هيجاني ندارد که متوجه اين از خودگذشتگي شود.
شايان ذکر است همايش سراسري ازدواج و جوانان تا 15 ارديبهشت در دانشگاه الزهرا(س) ادامه دارد.
منبع:خبرگزاري برنا



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر