مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج

ازدواج به عنوان مهمترين و عالي ترين رسم اجتماعی، برای دستيابی به نيازهای عاطفی و امنيتی بزرگسالان، همواره مورد تاييد و تاٌکید بوده است. ازدواج رابطه ای انسانی، پيچيده، ظريف و پويا است که از ويژگيهای خاصی برخوردار است. معتقدند که هر چه تقاضای ازدواج در جامعه بيشتر شود، شادابی و سرزندگی جامعه افزونتر خواهد شد. انتخاب همسر و انعقاد پيمان زناشويي، هم نقطه عطفی در رشد و پيشرفت شخصی تلقی می شود و بی ترديد يکی از مهم ترين تصميم هایی است که در طول زندگی خود می گيريم. آينده ما در معرض چالشهای فراوانی است: شور و شوق ها، کشمکش ها، مسأله تنظيم خانواده، تربيت کودکان و مسئوليت های پیش رو . تعجب آور است که با وجود اشتياق فراوان برای ازدواج درصد بالا و روزافزونی از ازدواج ها به طلاق ختم می شوند.
شايد شما هم مانند بسياری از زوج ها، پيش از ازدواج، نياز به آماده سازی و آموزش قبل از ازدواج را احساس نمی کنيد، اما دلايل زيادی وجود دارد که برای فرايند آماده سازی بايد وقت و انرژی صرف شود.
عشق شما به يکديگر، حتماً منحصر به فرد و خاص است؛ اما دقت کنيد که اين عشق تنها بخشی از فرايند ازدواج است. نقش شما در ازدواج حفظ اين عشق است. عاشق شدن تجربه ای شيرين و مهم است؛ اما برای برپايي ازدواجی موفق چيزی بيش از عشق لازم است. با اين که عشق نيرويي پيوند دهنده است و افراد را به وحدت می-رساند؛ اما حتی در اين صورت هم، بايد درباره اين عشق و شکوفايي و تداوم آن، نکات بيشتری فرا بگيريد.
اگر توجه کرده باشيد می بينيد افرادی که دوره نامزدی را می گذرانند، هرچه که به زمان برگزاری مراسم ازدواج نزديک تر می شود وقت و هزينه زيادی را صرف انجام مراسم عروسی که تنها يک يا دو روز به طول می انجامد می کنند؛ در حاليکه بايد انرژی خود را برای آموختن اصول پويای ازدواج و بالا بردن مهارتهای لازم برای همسر شدن و پدر يا مادر شدن به کار ببندند و متاسفانه اين اشتباه بزرگ جوانان ماست.
در جامعه ما برای ازدواج کافی است دو نفر را که در شرف ازدواج هستند در نظر بگيريد (شاید خودتان)؛ اگر عاشق هم بوديد که چه بهتر و اگر هم نبوديد فکر می کنید اشکالی ندارد طی چند جلسه با هم آشنا خواهيد شد! بعد هم ازدواج خواهيد کرد و روزی که شايد سال ها منتظرش بوديد فرا خواهد رسيد. مراسمی باشکوه برگزار خواهيد کرد که هرچه باشکوهتر باشد از نظر شما بهتر است! بعد از آن، شما هستيد و چالشهای فراوان پيش رو و البته غالباً راهنمايي اندک و کمبود آموزش و تجربه که گاه تا پايان زندگی ادامه خواهد يافت.
حال اين شما هستيد که بايد انتخاب کنيد، آيا می خواهيد اين تصميم بزرگ زندگيتان را براساس آنچه هم اکنون می دانيد بگيريد؛ یا بيشتر بينديشيدو برای تدارک ازدواج، حداقل مانند هر امر مهم ديگری برنامه ریزی کنید و مراحل لازم را پشت سر بگذارید.


اکثر زوج هايي که دوره نامزدی را می گذرانند اميد زيادی به آينده دارند. آنها احساس می کنند که "عشق همه چيز را تسخير خواهد کرد". به احتمال زياد اين احساس را شما نیز که در اين دوره به سر می بريد تجربه کرده ايد. اما چگونه می توانيد تضمين کنيد که، مانند ميليونها زوج ديگر در رابطه ای خسته کننده قرار نخواهيد گرفت. رابطه ای که در آن همواره زوج های نابسامان، منتظر وقوع معجزه ای هستندتا آنان را از اين وضعيت ملال آور نجات دهد، و يا با علم به اينکه معجزه ای رخ نخواهد داد، نسبت به اوضاع نابسامان خود به نوعی بی تفاوتی دچار شوند و در بهترين صورت به خود بگويند: "به خاطر خانواده، به خاطر بچه ها، دوستان و ... بايد به زندگی با يکديگر ادامه دهيم". "بايد ظاهر را حفظ کنيم و نگذاريم کسی متوجه وخامت رابطه ما شود".
توجه داشته باشيد که متخصصان علم خانواده معتقدند که چيزهای ديگری به جز عشق نيز برای سعادت زندگی مشترک لازم است و عشق به تنهايي کافی نيست. اغلب زوج ها قبل از ازدواج می انديشند که رابطه شان هميشه عاشقانه، مثبت و عالی باقی می ماند و چيزی نمی تواند اين رابطه را خراب کند. آنها می گويند: ما تعهد می کنيم و به هم قول می دهيم که به يکديگر وفادار بمانيم و همواره حامی يکديگر باشيم و از مشکلاتی که زوج های ديگر را به تنفر و دشمنی می کشاند به دور خواهيم ماند.
شما در اين زمينه چگونه می انديشيد؟ آيا واقعاً می توانيد با وجود مسائلی که به هر حال در هر زندگی رخ می-دهد يک زندگی شاد و رضايت آور داشته باشيد. اگر شما به عنوان يک زوج تصميم نداريد که برای حفظ آرمان-های خود تلاش کنيد و صرفاً برای ازدواج عجله داريد، دير يا زود، به جمع زوج هايي می پيونديد که روابط شان به خشونت و تلخکامی منجر شده است. چه نکات کليدی و هدايت کننده ای برای جلوگيری از اين ناکامی ها وجود دارد؟ راز و رمز يک زندگی شاد، مبهم و پيچيده و دست نيافتنی نيست. شما (زوج جوان) می توانيد اين راز و رمز-ها را – که اکثراً اصولی ساده، اما اساسی اند- بياموزيد و شعله عشق خود را در پرفروغ نگه داريد و روابط عاشقانه پايدار داشته باشيد. بسياری از زوج ها از ميان نابسامانی ها، چالش ها، رنجها و عصبيتها، با کمک همين نکات آموزشی به خوبی گذر می کنند.
با توجه به آمار رو به افزايش طلاق، برای ازدواج هايي با کيفيت مناسب نیاز به آماده سازی احساس می شود. پژوهشگران پس از 50 سال تحقيق و مطالعه در زمينه تعيين و تشخيص عواملی که در دوره آماده سازی قبل از ازدواج می توانند رضايت مندی بعد از ازدواج را پيش بينی کنند، سه دسته اصلی را معرفی کرده اند:
1. عوامل مربوط به تاريخچه هريک از زوج ها مانند: پويايي های خانوادگی هر يک از زوج ها، ميزان رضايت مندی والدين آنها از ازدواجشان، رابطه با پدر و مادر، رابطه با ساير افراد خانواده، عوامل استرس زای خانوادگی، شيوه های حل تعارض والدين، عوامل اجتماعی- فرهنگی مثل ميزان تحصيلات، قوميت، نژاد و ميزان حمايتی که هريک از زوج ها از سوی والدين و دوستان دريافت می کند.
2. صفات و ويژگی هايي که به فرد و شخصيت هر يک از آنها ارتباط دارد به عنوان مثال: مهارت های ارتباطی، سلامت جسمانی و سلامت روانی.
3. فرايندهای ارتباطی و تعاملی بين زوج ها که شامل شباهت های فرهنگی و قومی، مذهبی، موقعيت اجتماعی- اقتصادی، شباهت در نظام ارزشی، نگرش ، مهارت های ارتباطی و مهارت حل مسئله است.
دوره آماده سازی به زوج فرصت می دهد که درباره اين عوامل کليدی بيانديشند. پس در هيجان انگيزترين لحظه زندگی تان که قصد ازدواج داريد، به اين نکته توجه کنيد که چگونگی رابطه تان را کشف کنيد و مهارتهايي را که لازم است فراگيريد تا به کمک آنها بتوانيد با چالشهای گريزناپذير زندگی روبرو شويد و در عين حال شيرينی و رضايت از زندگی مشترک را احساس کنيد. شما و شريک آينده زندگی تان، می توانيد از آموزشهای قبل از ازدواج استفاده کنيد و برای شروع زندگی مشترک آماده شويد. تحقيقات نشان داده است که هر چه زوج ها زودتر به نقاط قوت و ضعف خود دست يابند و مهارتهای عملی را در برخورد با شريک زندگی خود بياموزند، بهتر می توانند در برپايي رابطه ای بالنده، شاد و پايدار موفق باشند.
دوره آماده سازی و آموزش قبل از ازدواج به شما زوج جوان اين فرصت را می دهد که نگاهی صادقانه و دقيق به ارتباط تان بياندازيد؛ شما در اين دوره بايد با يکديگر درباره اهداف، نگرشها ، خانواده، کودکان، مسائل مالی، اميال و جاه طلبی ها، مسائل جنسی و نقش هر کدام در جامعه و زندگی مشترکتان بحث کنيد. بهتر است که قبل از ازدواج درباره جنبه های مختلف زندگی مشترک با يکديگر بحث و تبادل نظر کنيد و بر تفاهم و برقراری يک ارتباط پايدار تأکيد داشته باشيد و چنين پرسشهايي را در ذهن بپرورید:
- به چه دليل بايد ازدواج کنم؟
- چرا بايد حالا ازدواج کنم؟
- چرا می خواهم بقيه عمرم را با اين فرد بگذرانم؟
- چگونه متوجه شدم که می توانم در زندگی به اين فرد خاص اعتماد کنم؟
- تا چه حد روابط ما در حين ازدواج تغيير خواهد کرد؟
اولويت اصلی در دوره آماده سازی برای ازدواج، آن است که به شما (زوج هايي که به تازگی نامزد شده ايد و قصد ازدواج داريد) کمک کند تا با اختلاف ها و چالش های اوليه زندگی زناشويي، خود را بهتر انطباق دهيد و سازگاری موثر و کارآمدی داشته باشيد. بدين منظور آموزش های قبل از ازدواج عمدتاً شامل آموزش مهارتهای ارتباطی، ايجاد رضايت مندی از ارتباط، گوش دادن فعال، مهارتهای کنترل حل تعارض، مهارتهای حل مسئله، يادگيری رفتار جرأتمندانه، کنترل عواطف و هيجانات، افزايش آگاهی و شناخت زوج ها از خويشتن، ديگری و زندگی مشترک و تحکيم روابط و مناسبات عاطفی ميان آنها و درک و آگاهي آنها از آسيب شناسی و بحران-های ازدواج است.
مقاله حاضر سعی دارد بر همين اساس اطلاعات موجزی را ارائه دهد، برای کسب مهارتها و شناخت بيشتر عوامل موثر در شروع و تداوم يک زندگی موفق و شاد، شما را دعوت می کنيم سطح سوم را مطالعه نماييد.
در ادامه مطالب سعی می شود ابتدا تصويری از يک زندگی موفق ترسيم و انگيزه های مثبت و منفی ازدواج و علايم هشداردهنده در ازدواج مشخص شود. سپس به عمده ترين مسائلی که مابين زوج ها بروز می کند پرداخته شده است؛ و مهارتهايي که زوج برای روبرو شدن با چالشها و مسائل زندگی مشترک نياز دارند شرح داده شده است مانند مهارت در خودآگاهی، مهارت حل اختلاف، مهارت در همدلی با افراد، شناخت تفاوتهای زن و مرد، مهارتهای ارتباطی، کنترل عواطف و هيجانات با تمرکز بر خشم، مهارتهای حل مسئله و شناخت الگوهای تعارض و راههای مقابله با آن. در انتها پرسشنامه هايي که برای آمادگی و ارزيابی قبل از ازدواج بيشترين کاربرد را دارند، آورده شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر