مقابله با فقدان شناخت واكنش شخصي به سوگ

مقابله با فقدان شناخت واكنش شخصي به سوگ

در طي زندگي، هر كدام از ما روابطي را با ديگران برقرار مي كنيم كه آن روابط معنايي خاص براي ما دارد. آنها مي توانند والدين، ساير اعضاي خانواده، دوستان، معلمان و افراد ديگري باشند. اينها كساني هستند كه به شيوه هاي مختلف از ما مراقبت و حمايت مي نمايند. در طي زندگي مان، هر كدام از ما مرگ كسي كه مورد علاقه مان است را نيز تجربه مي كنيم. صرفنظر از اينكه مرگ آنها ناشي از بيماري، تصادف يا حادثه اي ديگر باشد، ما با تركيبي از افكار و احساسات باقي مي مانيم. ما عميقاً فقدان آنها را احساس مي كنيم. پيشنهاد هاي زير به ما در فهم فرايند سازنده سوگ و اهميت ياد آوري شخص مورد علاقه مان كمك مي كند.

مسئله مهم، پذيرش خودتان است

سوگ يك تجربه طبيعي و جهاني است. بهر حال، هر كدام از ما سوگ را به شيوه خاصي كه متناسب با نوع تربيت و شخصيت مان است، تجربه مي كنيم، در حالي كه عوامل مشتركي در فرايند سوگ وجود دارند، ولي هيچ فرمول يا جدول ثابتي كه بايد با آن مطابق باشد، در سوگ وجود ندارد، پذيرفتن خودتان گامي مهم به سوي فرآيند سالم سوگ است.
احساسات شما طبيعي است
بدنيال فقدان شخص محبوب، تعداد وسيعي از حالات عاطفي تجربه مي شوند. اين احساسات شامل غمگيني، ترس، يأس، سردرگمي خشم، احساس گناه و حتي بي حسي است. اين عواطف در درجات مختلف شدت و در دوره هاي زماني متفاوت تجربه مي شوند. الگوهاي معمول زندگي ما ممكن است خاطراتي را در مورد فقدان و احساسات مرتبط با آن برانگيزد. مراسم خانوادگي، تعطيلات، مكانهاي مورد علاقه، موسيقي و تجارب ديگري كه با شخص از دست رفته داشته ايم، به عنوان منبعي براي درد و رنج برايمان باقي مي ماند. در اواسط سوگواري با شگفتي، كاهش غم و اندوه امري طبيعي مي باشد. در طي زمان خاطرات ما با شخص محبوب باقي خواهد ماند ولي واكنشهاي هيجاني شديدمان به طرف متوسط ميل خواهد كرد. گر چه يادآوري اين مسئله بسيار مهم است كه حتي بعد از سالها نيز ما شخص از دست رفته را فراموش نخواهيم كرد. بهتر است به سوگواري به عنوان يك چرخه نگاه كنيد كه در آن بطور دوره اي فقدان و احساسات مرتبط با آن را يادآوري خواهيد كرد.
زندگي روزمره شما ممكن است دچار تغيير گردد.

بدنبال مرگ يك شخص مهم در زندگي حالت احساسي شما امكان دارد كاملاً تغيير كند. ممكن است از نظر جسماني احساس خستگي نماييد، در الگوهاي معمول خوابتان مشكل پيدا كنيد، در تمركز براي مدت طولاني مشكل داشته باشيد و اشتهاي طبيعي خود را از دست بدهيد. همچنين ممكن است متوجه شويد كه علائق شما به كار، فعاليت هاي اجتماعي و بودن با ديگران تا اندازه اي كاهش يافته است. فعاليت ها و افرادي كه شما معمولاً از آنها لذت مي برند. جذابيت خود را براي شما از دست مي دهند. در اين دوران، بعضي از مردم اشتغالات كاري و فعاليت هاي اجتماعي خود را جهت مشغول كردن ذهن و انرژي شان از يك طرف و اجتناب از احساسات ناراحت كننده مرتبط با فقدان از سوي ديگر، افزايش مي دهند.
بهر حال هر شخصي شيوه اي را براي انطباق انتخاب مي كند.ومسئله مهم اين است كه شخص ارتباط ها را با ديگران حفظ كند وبراي آن ارزش قائل شود و حجم متناسبي از كار، فراغت و استراحت رابراي خود در نظر بگيرد. براي انجام بعضي از تمرينات آرامش و فعاليت جسماني از قبيل پياده روي با مشاركت يك شخص ديگر بر نامه داشته باشيد. اگر تغييرات آنقدر معني دار بود كه توانايي كاركرد شما در مسائل روزمره را تحت تاثير قرار دهد، در آن صورت جهت مشاوره و دريافت كمك تخصصي بايد به سراغ يك متخصص برويد.
آينده اي پر اميد براي خود بسازيد
با خود مهربان باشيد
در مورد توانايي و نيروي خود براي قبول مسئوليت هاي جاري انتظارات موجه داشته باشيد. موضع گرفتن بر عليه طرحهاي جديد خيلي زود است. به خاطر داشته باشيد كه سوگواري با درجات مختلف خود امري طبيعي و فرايندي اساسي براي ياد آوري محبوب (از دست رفته) است.
براي ياد آوري شخص مورد علاقه از دست رفته راههايي را ايجاد كنيد.
آداب و رسوم به ما كمك مي كند كه جنبه هاي مثبت ارتباطمان را يادآوري كرده و خود را به جامعه متصل سازيم فعاليتهايي از قبيل خاطره نويسي، مراقبه، عبادات، پياده روي، آواز خواني . ديدن جاهايي كه قبلاً با هم بوديد مي توانند روزنه هايي خلاق براي افكار و احساسات شما باشند. اينها همچنين ارزش زندگي را نيز به ما ياداوري مي كنند.

از نظر روحي خود را در مركز توجه قرار دهيد
اهدافي را كه برالي خودتان در نظر گرفته ايد، يادآوري كنيد و شيوه هايي كه شخص مورد علاقه تان جهت كمك به رشد و موفقيت شما داشت، را بخاطر بياوريد. يك هدف آتي و شيوه هاي مورد علاقه تان جهت مشاركت با ديگران در آن هدف را تجسم كنيد. خودتان را در اشكال مختلفي از زندگي كه مي تواند برايتان معني دار باشد مورد بازنگري قرار دهيد. اگر مذهبي هستيد، نمادها، فعاليتها و گروههاي مرتبط با آن را جهت بدست آوردن راحتي و يافتن چشم اندازي جديد براي زندگي مورد استفاده قرار دهيد.
آينده اي پر اميد را براي خود تجسم كنيد
افكار و احساسات خود را براي ديگران بگوييد. به آنها اجازه دهيد كه در اين مقطع بسيار حساس از زندگي همراه شما باشند. سعي كنيد از نظر جسماني فعال مانده و به زيبايي هاي اطراف زندگي خود حساس باشيد. تجسم كنيد كه معنايي براي زندگي آينده شما وجود دارد. تجسم كنيد عشقي را كه به شخص از دست رفته داشتيد اساسي براي فعاليت خلاقانه شما در آينده خواهد بود.

به هنگام سوگواري به ديگران كمك كنيد.
علائق خود را براي شخص ديگر بيان كنيد
... مكالمه را شروع نماييد، به او گوش دهيد، و در مورد فقدان صحبت كنيد.
در دسترس باشيد
... به شخص سوگوار اجازه دهيد تا مطمتن شود شما در صورت نياز در دسترس هستيد.
از قضاوت در مورد احساسات شخص به هنگام سوگواري خودداري كنيد
... مردم افكار و احسااست خود را به اشكال مختلف كه از نظر شدت و مدت متفاوت است، بيان مي كنند.
خود براي اين موضوع كه شخص سوگوار سوالات سختي در مورد زندگي و مرگ خواهدداشت و شما پاسخهاي آسان نخواهيد داشت، آماده كنيد.
متناسب بودن سوالها را تاييد و صحبت كردن را تشويق نماييد.
اهميت مراسم سالانه، جشنها و فعاليتهايي كه شخص از دست رفته در آنها شركت مي كرد را بخاطر داشته باشيد.
... به خاطرات مربوط به اوقات و فعاليتهاي ويژه كه براي شخص سوگوار باقي مانده است، حساس باشيد.
ارزش رابطه تان را مورد تاييد ... قرار دهيد
... اهميت هر نوع ارتباط از قبيل ارتباط با دوست، همكلاسي، عضو خانواده، همسايه، همكار، همسر يا شخص صميمي را مورد تذكر قرار دهيد.
به ماهيت دوره اي فرايند سوگ حساس باشيد
صبور باشيد. به خاطر داشته باشيد كه آشكار شدن و از بين رفتن سوگ به دليل آشكار نياز ندارد. زمان خاصي براي اتمام سوگواري وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر