فردایی که نمی رسد

فردایی که نمی رسد

حتماً در اطراف خود کسانی را می شناسید که قادرند هفته ها راجع به موفقیت صحبت کنند، اما خودشان زندگی ناموفق دارند. چرا که فقط در حال مطالعه ی کتاب های راز موفقیت اند ولی به خوانده های خود عمل نمی کنند.
اشخاص منفعل انجام فعالیت های خود را مدام به تاخیر می اندازند. آنها بهانه های زیادی برای به تاخیر انداختن فعالیت های ضروری شان می آورند و مدام کارهای امروزشان را به فردا می افکنند و فردا را با شکوه ترین روز خود می دانند، چرا که قرار است فردا همه ی کارهای شان را انجام دهند. اما فردای آنها هیچ گاه از راه نمی رسد.
«فردا متعلق به تنبل هاست، تنبل ها فردا را برای خود بهانه دارند تا هیچگاه زندگی نکنند.» افراد منفعل با به تاخیر انداختن کارها، فرصت های عالی را به دیگران واگذار می کنند. تاخیر در انجام کار، آن را در ذهن شخص بزرگ، وحشتناک و غیرممکن کرده و ذهن را دچار نگرانی می کند. و با این نگرانی خود را مجبور می کنند در آخرین لحظات کار خود را به هر قیمت و کیفیتی شده انجام دهند .
مهم است که ما هر روز مهم ترین فعالیت مان را تشخیص دهیم و سریعاً در جهت انجام آن فعالیت برآییم. باید قدم اول را برداریم، سپس شاهد خواهیم بود که همه ی کارها به طور معجزه آسایی در پی یکدیگر انجام می گیرند.
از جمله مواردی که باعث انجام ندادن برخی از کارها می شود در زیر می آوریم:

به یاد داشته باشید که با شروع هر فعالیت باید آن را به اتمام برسانید حتی اگر در میان کار بفهمید که میلی به آن ندارید .باید به خود آموزش دهید که کاری را نا تمام رها نکنید چرا که به مرور زمان این رویه به عادت تبدیل می شود.
1- وعده و قول های بسیار- بعضی از اشخاص مدام به دیگران وعده و قول می دهند و فکر می کند اعتبار آنها در تعهدات بی نام و نشان آنهاست و از آن جا که این وعده ها خارج از توان آنهاست، بدقول و منفعل شناخته می شوند و عمل نکردن به وعده ها احساس منفی به شخص می دهد. پس بی دلیل و بی فکر به دیگران قول ندهید. قبل از این که به کسی وعده ی انجام کاری را بدهید ابتدا فکر کنید که آیا انجام آن کار در توان شما هست یا خیر؟


2- کمال گرایی:
کمال گرایی در واقع نوعی وسواس فکری است که مانع از عمل گرایی اشخاص می شود.
اشخاص کمالگرا تمام امکانات و مقدمات انجام کار را دارند، اما فقط به این دلیل که احساس می کنند کارشان را باید بهتر از آن چه هست انجام دهند، دست به اقدام نمی زنند. آنها از شروع کردن، بد عمل کردن و اشتباه کردن می ترسند. اما واقعیت این است که اشتباه های ما، تجربه های ما را شکل می دهد و فقط مردگان اند که مرتکب اشتباه نمی شوند.
این اشخاص فراموش کرده اند که در کودکی چگونه راه رفتن را یاد گرفته اند. آنها بارها زمین خورده اند تا سرانجام توانسته اند روی پاهای خود بایستند. انجام دادن کاری به طور ضعیف به مراتب بهتر از انجام ندادن آن کار است.

3- از کاه کوه ساختن- عده ای از مردم عادت دارند که از کارهای کوچک در ذهن شان کوه بسازند و آن کارها را بسیار مشکل و خارج از توان شان تصور کنند. برای اینکه بتوانیم کارها را راحت تر و سریع تر انجام دهیم، بهتر است در آغاز فقط به قدم اول و شروع کار توجه کنیم. همین که کاری شروع شود انگیزه فرد را برای ادامه افزایش می دهد .
حتماً این جمله را شنیده اید که: «یک سفر هزار فرسخی تنها با یک قدم شروع می شود.»
شما نیز اگر تصمیم به انجام دادن کاری گرفته اید، همین حالا قدم اول را بردارید و به یاد داشته باشید که شروع کار 50% کار است و برای اینکه پر انرژی و راحت تر شروع به انجام کارها کنید، اهداف بزرگ تان را به اهداف کوچک تر تقسیم کنید. لازم نیست به سنگینی و حجم کل یک اقدام فکر کنید با این روش شما کار را در ذهن تان ساده و کوچک کرده، راحت تر آن را انجام می دهید. موفقیت های بزرگ، حاصل صدها موفقیت کوچک است. اگر شما به اهداف کوچک تان عمل کنید، حتماً به اهداف بزرگ خود نیز خواهید رسید.

اشخاص کمالگرا تمام امکانات و مقدمات انجام کار را دارند، اما فقط به این دلیل که احساس می کنند کارشان را باید بهتر از آن چه هست انجام دهند، دست به اقدام نمی زنند.
4- نداشتن اعتماد به نفس- بعضی از افراد به دلیل نداشتن اعتماد به نفس وقتی می خواهند دست به اقدامی بزنند منتظر بقیه می مانند. همین مساله باعث می شود که او فرصت های بسیاری را از دست بدهد. همیشه همراهان ما زمان آن را ندارند که با ما همراهی کنند. حتما یک دفعه هم که شده باید یک اقدام تک نفره را آغاز کنید تا بدانید که می توانید. اشخاصی که اعتماد به نفس ندارند خود را لایق انجام هیچ کار مثبتی نمی دانند و همین باور باعث می شود که هیچ فعالیتی را شروع نکنند و یا فعالیت های خود را ناتمام رها کنند. پیشنهاد می کنیم باورهای مثبتی را در خود ایجاد کنید. آن گاه خواهید دید که قادرید همه ی فعالیت های تان را به نحو احسن انجام دهید. و به یاد داشته باشید که با شروع هر فعالیت باید آن را به اتمام برسانید حتی اگر در میان کار بفهمید که میلی به آن ندارید .باید به خود آموزش دهید که کاری را نا تمام رها نکنید چرا که به مرور زمان این رویه به عادت تبدیل می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر