عشق معجزه مي کند

عشق معجزه مي کند

در ازدواج هاي موفق، زن و مرد يکديگر را همان طوري که هستند، دوست مي دارند و اشتباه ها و عيب هاي يکديگر را ناديده مي گيرند. در حقيقت، آنان چنان مجذوب يکديگر مي شوند و خود را ديگري مي پندارند که احساس خوشبختي همسرشان سعادت آنان نيز هست و آن چنان به سرنوشت يکديگرعلاقه مند هستند که خود را فراموش مي کنند و در واقع به ياري هم، سعادت و خوشبختي يکديگر را تضمين مي نمايند. البته اين کار، چندان ساده نبوده و نيست در حقيقت اين زن و شوهر شخصيت و خصوصيت هاي اخلاقي يکديگر را دوست دارند، حتي اگر با مذاق يکي سازگار نباشد. آنان بدون هيچ قيد و شرطي، يکدل و صميمي، تا آخر عمر از هم حمايت مي کنند گرچه ممکن است اين موفقيت در همه حال امکان پذير نباشد اما آنان در حقيقت يکديگر را دوست داشته و به هم تعلق دارند.
اعتماد کامل، مهم ترين اصل ازدواج موفق است. اين اعتماد يک باره به دست نمي آيد بلکه با تلاش و همدلي هر دو طرف محقق مي شود و يک ازدواج سالم و پويا، همواره از اين موهبت برخوردار است
ويژگي هاي زوج هاي موفق
- هر کدام از طرفين، در راهي که برايشان معني دار است، قدم برمي دارند، براي کيفيت زندگي خود، ارزش قائل اند و مي خواهند نيازها و خواسته هاي شان بر طرف شود. زن و مرد نه تنها براي نيازها و خواسته هاي يکديگر ارزش قائل اند بلکه به کار، تفريح و روابط خود با ديگر دوستانشان نيز احترام مي گذارند.
- رابطه اي روشن و صريح بين زوج ها برقرار مي شود؛ طوري که هر يک به سمت رشد و تعالي در حرکت است. هر يک از دو طرف ازدواج، حقوق ديگري را شناخته و تا حد امکان، سعي در رعايت آن دارند. در اين گونه روابط، هر شرايطي که به نظر مناسب مي آيد و يکي از زوج ها براي خود مي خواهد و ايده آل است را براي شريک زندگي خويش نيز طلب مي کند و سعي در فراهم کردن آن دارد.
- افراد، انجام کاري را که خود از عهده ي آن بر مي آيند، به ديگري محول نمي کنند. در يک رابطه معني دار، اشخاص هر کدام براي رسيدن به هويت مستقل، تلاش مي کنند.
- طرفين، مسوول خوشبختي خود هستند و ديگري را سبب بدبختي شان قلمداد نمي کنند.
در يک رابطه معني دار، اشخاص هر کدام براي رسيدن به هويت مستقل، تلاش مي کنند.
- اعضاي خانواده سالم، انتقادهاي به جا و اصولي ديگران را با گشاده رويي پذيرا مي شوند و در جهت رفع آن ها بر مي آيند. در خانواده سالم، هر يک از اعضا سعي دارند ديگران را در احساس ها و تجربه هاي مثبت و سازنده ي خود، شريک کنند تا همگي از شادابي و سرزندگي برخوردار شوند. ابراز صادقانه احساس ها، بهترين راه ايجاد رابطه اي عميق تر در ازدواج موفق است. احترام به عزت نفس شريک زندگي، از ديگر خصلت هاي زن و مرد در ازدواج سالم و موفق مي باشد.
- طرفين از سلطه جويي بر ديگري، اجتناب مي کنند. در اين رابطه، هر دو طرف به يکديگر احترام مي گذارند و تا حد امکان، دنيا را از دريچه ي چشم ديگري نگاه مي کنند.
- اشخاص به خلوت و سکوتي که به آن نياز دارند، احترام مي گذارند. به يکديگر اجازه مي دهند تا از خلوت خود برخوردار باشند. يکديگر را زير فشار نمي گذارند تا مسائل و جنبه هاي خصوصي خود را افشا کنند.
- زن و شوهر با هم براي حل مسائل اقتصادي، تلاش نموده و براساس توافق، کارها را بين خود تقسيم مي کنند. هيچ گونه اجباري در کار نيست و همه امور بر مبناي علاقه، عشق و توافق، استوار است. هيچ يک از آنان مجبور نيستند اوامر غيرمنطقي يکديگر را تحمل کنند نقش ها و تقسيم کارها مشخص است و قابليت مانور روي آنها وجود دارد پذيرش نقش ها و وظيفه هاي بين دو طرف، براساس آگاهي و اختيار است و هيچ گونه تحميلي در کار نيست.
- به امکانات مادي، به عنوان عوامل ايمني بخش مطلق، نگريسته نمي شود چرا که براي بقاي آن، هيچ گونه ضمانتي در کار نيست. در ازدواج پايدار، عشق و علاقه، هميشه دو سويه و عميق است و امنيت لازمه، به وسيله اعضا ايجاد مي شود.

- زن و شوهر از پيش داوري در مورد شريک زندگي خود، خودداري مي کنند. دو طرف با کمال صداقت، با هم ارتباط برقرار نموده و پيام ها و نظرهاي خود را با صراحت و روشني لازم بيان مي کنند. هيچ گاه احتياجي به حدس و گمان و پيش داوري ندارند. هر يک از آنان، نه تنها با شريک زندگي و ديگر اعضاي خانواده ي خود روراست است، بلکه با خود نيز صراحت و روراستي لازم را دارد. که گاهي هر دو طرف، خود را مورد ارزيابي قرار مي دهند تا خود را بهتر بشناسند. اين کار به آنان اين فرصت را مي دهد که بدون غرض، فکرها و احساسات خود را مورد کنکاش قرار دهند و در صورت منفي بودن، آنها را اصلاح کنند.
- هر يک از طرفين مي توانند آشکارا درباره آن چه در رابطه شان مهم و معني دار است، حرف بزنند در يک رابطه معني دار، هر دو مي توانند درباره مسائل خود، با يکديگر حرف بزنند و نظريه هاي خود را بيان کنند. مي توانند خواسته هاي خود را مطرح سازند و انتظار داشته باشند تا مخاطب آنان، حرف شان را درک کند و به آن اهميت بدهد. (براي نمونه، اگر احساس مي کنيد در رابطه خود با همسرتان دچار مشکل هستيد، مي توانيد قدم اول را شما برداريد و با او درباره مشکل تان حرف بزنيد. در اين زمينه به جاي اين که به همسرتان بگوييد چگونه رفتاري دارد و چه تغييري بايد در خود ايجاد بکند، با او درباره احساس خودتان حرف بزنيد و توضيح دهيد که در رابطه با او چه احساسي داريد.)
- اصل زندگي، بر زمان حال استوار است و هر دو طرف بر اين امر واقف اند که زندگي، هيچ گاه براساس شانس و تصورهاي موهوم استوار نيست. بسياري از توقع ها به دور ريخته مي شود و طرفين براي آرامش بخشيدن به هم، با يکديگر ازدواج مي کنند و دوست دارند خانواده اي سعادتمند را بنا نهند.
- طرفين نسبت به يکديگر متعهدند. تعهد، بخش حياتي يک رابطه صميمانه است تعهد نشانه آن است که اشخاص مي خواهند و مايلند در بحران ها کنار هم باقي بمانند.
- موقعيت شناسي، شنيدن و گوش دادن به حرف هاي همسر و همين طور شناخت فرصت مناسب براي صحبت کردن و يا در ميان گذاشتن موضوعي خاص، از ديگر خصيصه هاي ازدواج موفق است. شنيدن آزادانه حرف هاي شريک زندگي، موجب اعتماد و صداقت بيشتري بين آنان مي شود. در ازدواج سالم، براي رفع اختلاف ها، دو طرف با مشاوره و تبادل افکار، بر مبناي مساوات و برابري، به توافق منطقي مي رسند و راه حل مشترک را انتخاب مي کنند.
- هر دو طرف، خود را برابر و مساوي و موظف مي دانند که به جنبه هاي نابرابر در رابطه خود، توجه کنند و آن را از ميان بردارند.

- هر دو طرف بدون هيچ گونه محدوديتي، مي توانند به هدف هاي آرماني خود برسند و حمايت بي دريغ اعضاي خانواده از هم، موجب مي شود سريع تر به هدف هاي شان دست يابند. گذشت زمان، تفاهم و پيوند را قوي تر مي کند و باعث مي شود هيچ فشار و عامل بيروني و دروني، نتواند پيوند را از هم بگسلد. هر کس استعدادها و تجربه هاي فردي اش را در اختيار همسر يا ديگر اعضاي خانواده قرار مي دهد و موجب استحکام و دوام ازدواج مي شود. در ازدواج سالم و موفق، استقلال فردي از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.
- طرفين يکديگر را تشويق مي کنند تا به آن چه شايستگي اش را دارند، برسند متاسفانه بسياري از اشخاص به ويژه در روابط صميمانه، مانع از تغيير و تحول يکديگر مي شوند. ممکن است انتظارها، توقع ها و نيازهاي آنان، سببي باشد که از ايجاد تغيير و تحول در طرف مقابل، جلوگيري کند.
طرفين نسبت به يکديگر متعهدند. تعهد، بخش حياتي يک رابطه صميمانه است تعهد نشانه آن است که اشخاص مي خواهند و مايلند در بحران ها کنار هم باقي بمانند.
- اعتماد کامل، مهم ترين اصل ازدواج موفق است. اين اعتماد يک باره به دست نمي آيد بلکه با تلاش و همدلي هر دو طرف محقق مي شود و يک ازدواج سالم و پويا، همواره از اين موهبت برخوردار است. بدون اعتماد، در اصل، ازدواج موفق معني ندارد با افزايش اعتماد، ارتباطات اعضاي خانواده سالم مي گردد، اعتماد به نفس و هويت فردي هر يک از آنان، تقويت مي شود و ميزان رنجش و کدورت خانوادگي، به صفر مي رسد. اعتماد، سبب ترقي و پيشرفت مي شود و هر دو طرف را به يک آگاهي مي رساند که بتوانند با حقايق و مشکلات برخوردي مناسب داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر