آیا شما هوش اجتماعی دارید؟

آیا شما هوش اجتماعی دارید؟

موقع زنگ تفریح در مدرسه پیش دبستانی است، گروهی از پسرها برروی علف ها می دوند. سارا زمین می خورد و زانویش زخم می شود و شروع به گریه می كند. اما همه ی پسرها به جز شهلا كه می ایستد به دویدن ادامه می دهند. سارا همچنان گریه می كند تا این كه شهلا به نزدش می رود و زانوی خودش را می مالد و می گوید: «من هم زانویم زخم شده!»
روان شناسان این چنین رفتاری را هوش بین فردی می نامند. شهلا معمولأ احساسات همشاگردی ها ی خود را خیلی خوب تشخیص می دهد و خیلی سریع با آن ها ارتباط برقرار می كند. این فقط شهلا بود كه به درد و ناراحتی سارا توجه كرد و سعی كرد به او دلداری بدهد - اگرچه تنها كاری كه توانست بكند مالیدن زانوی خودش بود. شهلا با همین عمل كوچك خود نشان داد كه استعداد درك دیگران را دارد. چنین مهارت هایی در دوره ی پیش دبستانی جوانه های استعدادهایی هستند كه بعدها در زندگی پخته و كامل می شوند و برای برقراری رابطه ی نزدیك و صمیمانه با دیگران - در ازدواج، دوستی یا شركت در كار - اساسی هستند.
هاچ و گاردنر معتقدند هركس چهار خصوصیت زیر را داشته باشد صاحب هوش بین فردی است:
* سازماندهی گروه: داشتن ابتكار عمل برای هماهنگ كردن فعالیت های عده ای از افراد.
این استعدادها را می توان در كارگردانان تئاتر، افسران ارتش و مدیران شركت ها و سازمان های مختلف مشاهده كرد. در كودكی، این گونه افراد در زمین بازی، كاپیتان تیم هستند و درباره ی نحوه ی بازی تصمیم گیری می كنند.
* مذاكره برای حل مسایل: استعداد میانجی گری، جلوگیری از بروز اختلاف، حل و فصل دادن به مشكلات. افرادی كه از این خصوصیت برخوردارند برای داوری كردن در مشاجرات مناسب هستند و نقش میانجی را خیلی خوب بازی می كنند. برای مشاغل سیاسی و حقوقی عالی هستند. در كودكی همان كسانی هستند كه بحث و جدل در زمین بازی را فرو می نشانند.
* روابط شخصی: استعداد همدردی و دلجویی از دیگران. كسی كه دارای این ویژگی باشد خیلی راحت با دیگران روبرو می شود و در قبال احساسات دیگران احساس مسئولیت می كند - هنر ایجاد رابطه. این گونه افراد می توانند همسران قابل اعتماد، رفقای صمیمی، شركای تجاری مناسب و بازیكنان تیمی خوبی باشند. در دنیای تجارت می توانند مأمور فروش یا مدیران شایسته ای باشند. برای شغل معلمی عالی هستند. بچه هایی مثل شهلا با همه ی افراد دور و بر خود خیلی خوب كنار می آیند و به راحتی داخل بازی می شوند و همواره شادند. این گونه بچه ها احساسات دیگران را از روی چهره شان به خوبی می خوانند و در بین همشاگردی های خود خیلی محبوب هستند.

* تجزیه و تحلیل اجتماعی: شناخت و بصیرت درونی راجع به عواطف. انگیزه ها و علایق دیگران. این گونه افراد به راحتی می توانند با دیگران رابطه صمیمی برقرار كنند. آن ها با این توانایی خود می توانند مشاور یا روان درمانگر خوبی باشند و اگر كمی بر طبع ادبی خود نیز بیفزایند رمان نویسان خوبی از آب درمی آیند.
مهارت های فوق، عوامل ضروری بر جذبه جادویی و موفقیت های اجتماعی هستند. افرادی كه از هوش اجتماعی خوبی برخوردارند. به راحتی با دیگران رابطه برقرار می كنند، احساسات و واكنش های مردم را به خوبی پیش بینی كرده و به آن جهت می دهند و مشاجرات را حل و فصل می كنند. آن ها از آن دسته افراد هستند كه همه دوست دارند با آن ها باشند چون رفتارشان دلگرم كننده و روحیه بخش است و خلاصه «مهره ی مار» دارند.
اما اگر این مهارت های اجتماعی به كمك درك هوشمندانه ای از احساسات و نیازهای حقیقی شخص متعادل نشوند آن گاه ممكن است به موفقیت های اجتماعی توخالی و بی ثباتی منجر گردند. این اظهار نظر مربوط به مارك اسنایدر روان شناس دانشگاه مینه سوتا است كه در مورد افرادی تحقیق كرده است كه مهارت های اجتماعی شان آن ها را به بوقلمون صفتان اجتماعی تبدیل كرده است. بوقلمون صفتان اجتماعی كسانی هستند كه هر كاری را برای مورد توجه واقع شدن انجام می دهند. اسنایدر می گوید «نشانه ی كاری را برای مورد توجه واقع شدن انجام می دهند. اسنایدر می گوید: «نشانه ی آن كه كسی به بوقلمون صفتی دچار شده این است كه وی از نظر اجتماعی خیلی محبوب و دوست داشتنی است ولی روابط خصوصی پایدار و ارضا كننده ای ندارد. به هرحال روش صحیح آن است كه مهارت های اجتماعی را با صداقت كامل مورد استفاده قرار دهیم.
بوقلمون صفتان اجتماعی اگر لازم باشد برای پسند مردم یك چیز می گویند اما چیز دیگری را انجام می دهند. آن ها به راحتی با این تضاد كه میان چهره ی اجتماعی و چهره ی فردی و خصوصی شان وجود دارد كنار آمده و زندگی می كنند. چنین افرادی به جای آن كه به سادگی احساس واقعی خود را بروز دهند همواره در جستجوی نشانه ای هستند تا بفهمند دیگران چه انتظاری از آن ها دارند. آن ها از قابلیت های اجتماعی خود استفاده كرده و اعمال خود را با موقعیت های متمایز اجتماعی تنظیم می كنند و در هر جمعی به رنگ خاصی در می آیند تا مورد توجه و پسند دیگران قرار بگیرند.
اما از طرف دیگر، نوع دیگری از خویشتن نگری وجود دارد كه بوقلمون صفتان اجتماعی - افراد بدون هدفی كه فقط سعی دارند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند - را از كسانی كه مهارت های اجتماعی خود را با خلوص نیت به كار می برند متمایز می كند و این همانا صادق بودن با خویشتن است زیرا باعث می شود اعمال و رفتار شخص، بدون در نظر گرفتن پیامدهای اجتماعی، با عمیق ترین احساسات و عواطف وی هماهنگ گردد. این صداقت عاطفی به طور آگاهانه راه را بر هر نوع فریب و نیرنگ می بندد- اقدام شجاعانه ای كه بوقلمون صفتان اجتماعی هرگز جرأت انجام آن را ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر