روش سرپا نگه داشتن مغز

روش سرپا نگه داشتن مغز

قدیمیها میگفتند عقل سالم در بدن سالم است. امروزه پزشکان این گفته را کاملا تایید میکنند و معتقدند مغز انسان در ارتباط بسیار نزدیک با سایر اعضای بدن عمل میکند....
از این میان قلب بیشترین دادوستد را با مغز دارد؛ تا جایی که ۲۵ درصد از خون تازه و اکسیژندار در هر ضربان قلب به مغز میرود. از طرف دیگر بسیاری از فعالیتهایی که روی عملکرد مغز اثر مثبت دارند برای سیستم قلبیعروقی هم مفید هستند. با رعایت نکاتی ساده و به نظر پیش پا افتاده میتوان قابلیتهای مغز را افزایش داد و از بسیاری بیماریهای وحشتناک جلوگیری کرد.

۱) سعی کنید مهارتهای جدید و پیچیدهای یاد بگیرید
آموختن دانش و مهارت حتی در سنین پیری کمک میکند مغز همچنان قدرتمند باقی بماند. اما بهترین نتیجه وقتی به دست میآید که این اطلاعات، جدید و قدری هم پیچیده باشند. البته این پیچیده بودن برای هرکس معنی متفاوتی دارد چون سطح معلومات و نیز میزان هوش افراد با یکدیگر یکسان نیست، پس بهتر است خودتان مطلبی را که برای شما تازگی دارد انتخاب کرده و شروع به یاد گرفتن آن کنید. آموختن هر چیز تازه و جدید باعث پیدایش مسیرهای جدید ارتباطی بین سلولهای مغز میشود و تمرین کردن و تکرار باعث گسترش هرچه بیشتر این ارتباطات جدید خواهد شد اما به یاد داشته باشید که هر مطلبی پس از چند بار تکرار دیگر جدید نیست و باید علاوه بر تمرین مطالب قبلی باز هم دنبال چیزهای جدیدتری برای یادگیری باشید و اما مطالب مناسب برای خود را چه طور پیدا کنید؟ یک روش خیلی ساده برای این کار وجود دارد:
▪ یک کاغذ سفید بردارید و آن را به دو بخش تقسیم کنید.
▪ در یک سمت کاغذ ۵ کار مورد علاقه خود و در سمت دیگر پنج کاری که به دلیل پیچیدگی زیاد، مورد علاقه شما نیستند را بنویسید.
▪ در واقع ۵ کار مورد علاقه آنهایی هستند که شما به آن عادت کردهاید و ۵ کار دیگر آنهایی هستند که شما باید سعی کنید یک به یک شروع به آموختن آنها بکنید.

۲) تمرین مداوم

سعی در به خاطر آوردن و تکرار آموختههای قدیمی باعث تقویت حافظه میشود. همچنین این کار باعث جلوگیری از تخریب راههای ارتباطی سلولهای عصبی و در نتیجه موجب پیشگیری از ابتلا به بیماریهایی نظیر آلزایمر میشود. حتی در افرادی که مبتلا به چنین امراضی هستند، با تمرینهای منظم میتوان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

۳) در فعالیتهای گروهی شرکت کنید

در کنار دوستان بودن و شرکت در فعالیتهای دستهجمعی باعث آموختن مطالب جدید و به دست آوردن تجربههای نو میشود. ایجاد روابط دوستانه عمیق موجب لذت بردن بیشتر از فرصتهای زندگی خواهد شد و هرچه بیشتر بخندید و خوش بگذرانید، مغز هم بهتر عمل میکند.

۴) مراقب سلامت خود باشید

هر فردی مسوول سلامت جسم و روان خویش است و باید به بهترین نحو از خود مراقبت کند. در واقع میتوان گفت پزشکان در ارتباط با سلامت ما کار میکنند اما مسوول اصلی، خود ما هستیم. پس بهتر است در تمام موارد و مشکلات با پزشک خود مشورت کرده و سپس تمام توصیههای او را اجرا کنید.

۵) گاهی به خود استراحت بدهید

درست است که جهان امروز ما دنیای سرعت و تکنولوژی است، اما مغز هر انسان به مدتی استراحت و آرامش هم نیاز دارد. اگر چنین فرصتی به بدن داده نشود، بیماریهای مانند اضطراب و افسردگی سراغ فرد میآیند. حتی به تازگی علم روانپزشکی ثابت کرده که آرامش، دعا کردن و تفکرات مثبت نتایج بسیار خوبی در زندگی افراد به جا میگذارد، پس سعی کنید سطح انتظارات خود را پایین بیاورید و به جای آن کیفیت زندگی خود را بالا ببرید.

۶) هیچگاه امید به زندگی را از دست ندهید

یک انگیزه قوی میتواند زندگی بسیار فعال و پویایی برای هر فرد بسازد. اگر هرکس زندگی روزانه خود را طوری برنامهریزی کند که در جهت رسیدن به هدف خاصی باشد، نیروی مثبتی در آن فرد ایجاد میشود که باعث جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی میشود. در واقع کار کردن به زندگی معنا میدهد و باعث رشد قوای روحی و جسمی میشود.

۷) سیگار و مواد مخدر را کنار بگذارید

سیگار، مواد مخدر و مواد محرک مغزی همگی باعث تخریب قوای حافظه و شناخت میشوند. این مواد قدرت تفکر صحیح، تمرکز، توجه و توانایی فعالیتهای ذهنی را کاملا تحت تاثیر قرار میدهند. افرادی که چنین موادی را مصرف میکنند، پس از مدتی دیگر قادر به یاد گرفتن مطالب جدید نخواهند بود، حتی در اکثر مواقع نمیتوانند تصمیمگیری درست و منطقی در برابر اتفاقات روزمره داشته باشند.

۸) برنامهریزی داشته باشید

اگر خود را عادت بدهید فعالیتهای روزانه خود را طبق برنامه قبلی انجام دهید، پس از مدتی قادر به کنترل هر نوع فشار و استرسی خواهید بود. این برنامهریزی باید جنبه اقتصادی زندگی شما را هم شامل شود. خود را مجبور کنید که مثلا ۵ درصد از درآمد ماهیانه را فقط صرف خودتان بکنید. چنین کاری به ذهن شما اجازه میدهد در کنار کار و فعالیت منظم، فرصت استراحت و آرامش کافی هم داشته باشد و نوعی احساس رضایت و خرسندی درونی برای شما ایجاد میشود.

۹) روابط خود را با دیگران حفظ کنید

بسیاری از مطالعات علمی ثابت کردهاند که قطع ارتباط با شبکه اجتماعی باعث ابتلا به بیماریهایی نظیر فراموشی و دمانس میشود. شرکت در جمع و معاشرت با انسانهای دیگر باعث کاهش اضطرابهای روزانه، تخلیه هیجانها و احساس آرامش روحی و روانی خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر