کمبود ویتامین B12 می تواند موجب کاهش حافظه و مشکلات ادراکی شود

کمبود ویتامین B12 می تواند موجب کاهش حافظه و مشکلات ادراکی شود

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند کمبود ویتامین B12 در خون افراد مسن می تواند به کاهش سلول های مغزی و بروز مشکلات ادراکی منجر شود.
ویتامین B12 در اثر رژیم‌های گیاهخواری، بیماری های کبدی، مصرف زیاد الکل و سیگار، مصرف برخی داروها و همچنین دوران بارداری و شیردهی کاهش می یابد.

پژوهشگران دانشکده پزشکی راش در شیگاگو در این بررسی خون ۱۲۱ فرد مسن تر از ۶۵ سال را به منظور اندازه گیری میزان ویتامین B12 و سوخت ساز مرتبط با این ویتامین، بررسی کردند. از سوی دیگر این افراد را از نظر حافظه و مهارت های ادراکی نیز معاینه کردند.

محققان پس از چهار سال و نیم برای اندازه گیری سایز کل مغز و جست وجو برای نشانه های دیگر آسیب مغزی، از مغز این شرکت کنندگان تصاویر MRI گرفتند.

این تصاویر نشان داد در افرادی که کمبود ویتامین B12 وجود داشته است، آزمایش های ادراکی آنها نمرات پایینتری داشته و اندازه کل مغز آنها کوچکتر شده است .

این پژوهشگران می گویند هنوز بسیار زود است که بگوییم افزایش میزان ویتامین B12 در افراد مسن از طریق رژیم غذایی و یا مصرف قرص های مکمل می تواند از بروز مشکلات ادراکی و کاهش حافظه جلوگیری کند اما این سوال مهمی است که باید پاسخ آن را بیابیم.

نتایج این تحقیقات در نشریه Neurology منتشر شده است.

علائم کمبود ویتامین B12

از علائم کمبود این ویتامین می‌توان به التهاب دستگاه گوارشی، بی اشتهایی، کاهش وزن، کم‌خونی با ضعف، کوتاهی تنفس، کاهش تمرکز، خطر خونریزی غیرطبیعی، تضعیف سیستم ایمنی، تحریک‌پذیری، پرخاشگری، فراموشی، گیجی، بی قراری، توهم، افسردگی، بی حسی و سوزش و خارش اندام‌ها، حرکات بی ثبات و بی تعادلی در راه‌رفتن اشاره کرد.
علائم کمبود این ویتامین در بزرگسالان عبارت است از:

کمبود انرژی، خارش بدن، کرختی، کاهش احساس درد یا فشار، گیجی، تاری دید، راه رفتن غیر طبیعی، ضعف حافظه، لکنت زبان، توهم و تغییرات شخصیتی.

معمولا این علائم در طی چندین ماه تا یک سال قبل از آگاهی فرد به ارتباط آنها با فقر ویتامین B12بروز می کنند و معمولا با جبران کمبود برگشت پذیر هستند. در هر حال علائم مستدلی که مختص به کمبود این ویتامین باشد، وجود ندارد و گاهی اوقات در بزرگسالان صدمات وارده از کمبود این ویتامین دائمی است.

اگر نسبت به بروز هرکدام از این علائم در خود آگاهی پیدا کردید، حتما به متخصص مراجعه کنید چراکه مشکلات دیگر هم می تواند با همین علائم ظاهر شود.

خصوصا کودکان زودتر از بزرگسالان علائم کمبود این ویتامین را بروز می دهند.کمبود B12ممکن است باعث بروز کمی انرژی، اشتها و نشاط شود و اگر سریعا درمان نشود منجر به حالت کما و مرگ خواهد شد.

باز هم نمی توان یکسری از علائم بخصوص را تنها به دلیل فقر B12 تشخیص داد. کودکان نسبت به فقر این ویتامین از بزرگسالان آسیب پذیر تر هستند.
برخی به درمان سریعتر پاسخ می گویند و برخی دیگر پیشرفت کندی دارند.
جگر گوساله، ماهی سالمون، فیله گاو و تخم‌‌مرغ از جمله منابع خوب این ویتامین هستند. تمامی غذاهای گیاهی فاقد ویتامین B12 است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر